Boeierstraat 6, 8102 HS Raalte(0572) 38 27 79info@wekadata.nl
slide

Wat kies jij? En hoe maak jij de beste keuze voor jouw bedrijf? Wij zetten een aantal belangrijke overwegingen op een rij.

Bijna niemand ontkomt er meer aan. Computers. We hebben ze nodig voor de dagelijkse werkzaamheden. En vooral in de afgelopen jaren zijn ICT-systemen belangrijker dan ooit geworden. ‘Niet bereikbaar zijn’ of ‘er uit liggen’ door een storing is niet meer acceptabel. Maar hoe onderhoud je die systemen dan? Maak je hierbij gebruik van een interne beheerder of besteed je dit uit? Wij zetten een aantal voor- en nadelen van beide voor je op een rij.

Intern beheer

Een eigen ICT-beheerder met de juiste kwalificaties is een schot in de roos. Hij of zij kan zich de systemen volledig eigen maken en kent het bedrijf door en door. Door de specialistische kennis kan er snel en eenvoudig ingegrepen worden waar nodig. Een perfecte combinatie.

Toch zit hier een aantal keerzijdes aan:

  • Een goede ICT-specialist (of dit nu door ervaring of door motivatie is) vraagt vaak een aardig salaris. Hierbij mag je wel uitgaan van en een 60 tot 70 duizend euro per jaar, per medewerker.
  • Naast het salaris zijn er nog een aantal grote kostenposten. De ICT afdeling bestaat niet alleen uit mensen maar ook uit middelen die de mensen nodig hebben om goed te kunnen opereren. Naast de systemen moet je hierbij denken aan monitoring & support, automatisering, archivering enzovoort.
  • Doordat alle ontwikkelingen in een razendsnel tempo gaan zal je als werkgever ook moeten blijven investeren in scholing.

Besparen op 1 van de bovengenoemde punten is vaak geen optie. Je wil ‘jouw ICT man/vrouw’ natuurlijk niet kwijt! Toch is het van belang om te weten dat binnen de ICT het zeker niet ongebruikelijke is dat medewerkers na een paar jaar kiezen voor een andere baan. Belangrijke redenen hiervoor zijn de doorgroeimogelijkheden, salaris en een nieuwe uitdaging. Dus ook al doe je als werkgever alles goed, dan loop je nog de kans dat je medewerker iets anders gaat doen.

En dan als laatste; ga je voor intern beheer en heb je de perfecte kandidaat gevonden? Hou er dan altijd rekening mee dat het ICT beheer bij 1 persoon neerleggen duidelijke risico’s oplevert. Want hoe doe je dat bij ziekte en vakantie? Of buiten de kantooruren? Een goede interne ICT afdeling bestaat dan ook eigenlijk altijd uit 2 personen!

Uitbesteden

Oke, toch niet helemaal zeker van intern beheer? Dan kan je de ICT beter uitbesteden. Hiermee ondervang je eigenlijk de eerder genoemde nadelen van het eigen beheer. En kies je voor een bedrijf dat jouw ICT gaat monitoren dan kies je voor beheer in de breedste zin van het woord. 24 Uur per dag aandacht van specialisten die jouw systemen monitoren en support leveren wanneer nodig. Een rechtstreekse lijn met een team deskundigen die hooggekwalificeerd zijn op een eigen vakgebied. Je bent niet langer afhankelijk van je eigen, wellicht kleinere, team en kunt je volledige aandacht weer richten op je corebusiness.

De kosten van het uitbesteden van je ICT beheer is doorgaans goedkoper dan alles in eigen beheer houden. Al denken de meesten toch echt dat dit anders is. Het grote verschil zit hem in de aanschaf van tools en programma’s. Een externe beheerder kan deze kosten vaak spreidden over meerdere klanten en sneller grote investeringen doen. Daardoor zijn per saldo jouw kosten lager.

Hetzelfde geld voor scholing, ontwikkeling en innovatie. Door goed op de hoogte te zijn van laatste ontwikkelingen kan een externe partij jouw heel wat kosten en problemen besparen.

 

 

Is het dan alleen alles intern of alles uitbesteden?

Zeker niet! Want heb jij al een intern beheerder in dienst dan kan je er ook voor kiezen om bepaalde zaken uit te besteden. Je eigen medewerker kan zich dan volledig focussen op zijn of haar eigen specialisme. En jij bent zeker van continuïteit en monitoring voor je bedrijf op alle andere gebieden of bij verlof.

Door de voor- en nadelen tegen elkaar af te wegen kan je de juiste keuze voor jouw onderneming maken. Waar je ook voor kiest, zorg dat je achter je keuze staat en ben niet te bang om ondersteuning of advies te vragen. Wees klaar voor de toekomst, die komt altijd sneller dan gedacht.

In het kort; 5 goede redenen om het ICT beheer uit te besteden:

  1. Gebrek aan kennis intern.
  2. Het bespaart je kosten.
  3. De specialisten die jij zoekt hebben zij al in dienst.
  4. Jouw focus hoeft alleen maar op jouw corebusiness te liggen.
  5. Altijd de nieuwste inzichten en hulp paraat wanneer nodig.

 

Afspraak maken? Bel ons dan even op 0572 – 38 27 79